ODENSES LUCIA OG TERNER

De sidste optog er gennemført, og nu kan Odenses Lucia og hendes skønne terner holde juleferie.

De har glædet mange mennesker i de forløbne par uger, herunder Odense Universitetshospital, Borgernes Hus, plejecentre, Tarupcenter, loger, Odense Letbane og Mediehuset på Banegårdspladsen.

Odense Letbane var en helt ny aktivitet - og en positiv overraskelse for Letbanens mange passagerer, som blev mødt med lys og sang.

LUCIAFEST 2022

Odenses Lucia, Clara Kielberg blev kronet i Odense Koncerthus 5. december - en smuk og stemningsfuld aften.

Inden kroningen havde programleder Torben Iversen ført publikum gennem et flot program med Marie Øxenhave og Lasse Binderup Andersen fra Odense Musikskole, H.C. Andersen Paraden, Odense Motetkor under ledelse af Christian Dyrst samt Preben Palsgaard ledsaget af hunden Charlie.

Aftenens højdepunkt var kroningen af Luciabruden. Som altid var det borgmester Peter Rahbæk Juel, som forestod kroningen.

Luciaoptoget blev ledet af Julie Kielberg og Mettea Engelund (flygel).

Nedenstående stemningsbilleder fra aftenen, som sluttede med fællessang "Dejlig er jorden".

ODENSES LUCIA 2022

Fredag, den 4. november, kl. 16.00 begynder øvningen med små og store terner, som sammen med Odenses Lucia skal sprede lys og glæde i en mørk måned.

Hvis du er interesseret - eller kender piger som kunne tænke sig at være med i denne smukke tradition, skal du/I blot dukke op på Teaterskolen Toppen i Vindegade.

Vel mødt.

Sæsonprogram 2022/23

Som altid begynder sæsonprogrammet med en omtale af årets Nordjobbere i Odense.

NORDISK KLASSISK MUSIK & EVENTYR 2022

Finder sted lørdag den 20. august fra kl 15.00, hvor unge musikere under konservatorie-forberedende uddannelse fra tre nordiske venskabsbyer mødes i Odense under blomsterfestivalen og spiller på Eventyrslottets scene.

Torben Iversen oplæser nordiske fortællinger. Ord og toner lyder og fryder under trækronerne og hylder broderskabet mellem Sverige, Norge og Danmark!

Kl. 15.00 Gæstespil fra Norrköping: Elvira Ljungdahl, viola (bratsch), og Erik Andersson, piano

Kl. 17.00 Gæstespil fra Trondheim: Klarinettrio: Eira Ausen Fossmark, Mali Frøysaa Strand og Astrid Lie Egtvedt

Kl. 19.00 Hjemmebane-holdet fra Odense: Signe Haugaard Lauridsen, sopran, og Rosa Bundsgaard, fløjte.

Som altid pynter Foreningen NORDENs smukke faner på scenen.

Der er gratis adgang til arrangementet.

SKUMRINGSTIMEN 2022

NORDEN holder i år Skumringstime med højtlæsning mandag den 14. november, kl. 19.00 i Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, Odense Havn.

Årets tema er Naturen i Norden, og teksten er hentet fra Patrik Svensson's bog Åleevangeliet fra 2019.

Vi samles om stearinlysene, hvor lektor ved SDU, Mogens Davidsen læser op og kommenterer den udvalgte tekst i nordisk litterært perspektiv.

Alle er velkomne.

40 NORDJOBBERE I ODENSE I JUNI 2022

Antallet af Nordjobbere i Odense har aldrig været højere og udgør en hjørnesten i ordningen på landsplan.

Håbet om at opleve Odenses Skt. Hans Aften på Engen blev desværre slukket i sidste øjeblik.

I lighed med sidste år valgte Nordjobberne at fejre midsommeren på Dalum Landbrugsskole, hvor NORDEN Odense sponsorerede forfriskninger.

KRONING AF ODENSES LUCIA 2022

Mandag, den 5. december, kl. 19.00. Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus.

Den store årlige Luciafest arrangeres i samarbejde med Odense Kommune.

Nærmere oplysninger om arrangementet annonceres i dagspressen og her på hjemmesiden. Gratis adgang.

GENERALFORSAMLING I NORDEN ODENSE

Generalforsamlingen finder sted tirsdag den 14. marts 2023, kl. 19.00 i Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, Odense Havn.

Dagsorden ifølge vedtægterne for lokalafdelingerne. Vedtægterne kan ses på hjemmesiden under fanen ”Om os”.

I tilknytning til generalforsamlingen afholdes der Nordisk gæstebud, og formanden gør status over udviklingen i det nordiske samarbejde.

Nye landsdækkende initiativer og projekter omtales løbende her på hjemmesiden, under fanen ”Landsforeningen”.