30 NORDJOBBERE PÅ DALUM I JUNI 2020

De unge mennesker kom fra Sverige, Finland, Island og nogle fra Danmark. Organisationen har også kunnet hjælpe indenlands i denne specielle tid.

Udover sommerjobbet har de unge mennesker hygget sig med kanotur på Odense Å, fejring af Sankt Hans Aften i eget regi, og sidste dag i Odense arrangerede de en Pizza Friday for Nordjobbere.

Kanotur på Odense Å

AFLYSNING

Skumringstimen den 9. november er aflyst som følge af statsministerens udmelding om nye corona-restriktioner den 23. oktober, hvor forsamlingsforbuddet er strammet til 10 personer.

Arrangementet med Mogens Davidsen vil blive søgt gennemført på et passende senere tidspunkt.

Hold jer orienteret herom på hjemmesiden og i dagspressen.

SKUMRINGSTIME 2020

Årets nordiske skumringstime finder sted i Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1 mandag, den 9. november 2020, kl. 19 til 21. (under forudsætning af, at vi har adgang til huset).

Der er gratis adgang.

oooOooo

Universitetslektor Mogens Davidsen, SDU, vil fortolke årets udvalgte nordiske tekst, som er hentet fra Auður Ava Ólafsdóttirs værk ”Ar”.

Romanen vandt Nordisk Råds litteraturpris i 2018.

Juriens begrundelse: "Jeg skriver mod mørket i verden", säger Auður Ava Ólafsdóttir, modtageren af Nordisk Råds litteraturpris 2018. I romanen Ör møder vi en midaldrende mand, som rejser til et krigshærget land i Europa for at tage sit liv – med værktøjskassen i bagagen. Han opdager under rejsen, at ethvert menneske har en værktøjskasse og selv kan vælge, hvordan den skal bruges. Ör er en lille bog med et stort hjerte. Den er fuld af underfundig humor, og sproget funkler af liv. Samtidig stiller værket dybe spørgsmål om liv og død, om individet i forhold til helheden, om menneskets privilegier, rettigheder og pligter i verden. Ikke mindst pligten til at give menneskeligheden lov til at udfordre mørket.

Mogens Davidsen
Auður Ava Ólafsdóttir
Skumringstimen er en del af Nordisk Litteraturuge, som er et stort højtlæsningsarrangement, hvor man læser højt fra den samme nordiske litteratur på samme tidspunkt i hele Norden og Baltikum. I 2020 har man valgt romanen ”Ar”.

GENERALFORSAMLINGEN ER AFLYST.

GENERALFORSAMLING I FORENINGEN NORDEN, ODENSE

Generalforsamlingen finder sted på Nordens dag

tirsdag, den 23. marts 2021, kl. 19.00 i Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, Odense Havn.

Dagsorden ifølge vedtægterne for lokalafdelingerne. Vedtægterne kan ses på hjemmesiden under fanen "Om os".

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen.

TIRSDAG DEN 23. MARTS MARKERER VI ÅRSDAGEN FOR DEN NORDISKE GRUNDLOVS UNDERSKRIVELSE, HELSINGFORSAFTALEN, I 1962.

Det er Nordens Dag.

Det er nordisk mad.

Det er Nordisk Gæstebud.

Dagen kan ikke afholdes med store sammenkomster i år – endnu. Men mindre kan gøre det. Foreningerne Norden opfordrer alle til at lade sig inspirere af otte spændende opskrifter fra de otte nordiske lande. Hent opskrifterne nedenfor.

I den danske forening har vi lavet en lille film, hvor den dygtige kok Kenneth Ellegaard viser, hvordan man tilbereder retterne. Se videoen nedenfor.

Som appetizer præsenterer vi præsidenten for Nordisk Råd, Bertel Haarder, som byder velkommen til Nordens Dag. Se videoen nedenfor.

Foreningen NORDEN ønsker jer alle en dejlig NORDENS DAG!

FLAGHOLDERNE PÅ ODENSE RÅDHUS

Fyens Stiftstidende 27. marts 2021