INVITATION TIL ÅBNING AF UDSTILLING

I NORDATLANTISK HUS

HØJT MOD NORD

Kurt Servé - Oliepastel

Gennem mange år er den fynske kunstner Kurt Servé fra Skårup draget mod nord, med kikkert og tegne-/malegrej, for at finde den storslåede, barske og uberørte natur. Rejserne har ført ham flere gange til Nordatlanten. Ikke mindst til Færøerne hvor han har været utallige gange.

Mykines - den yderste ø mod vest - er Kurt Servés favoritsted på Færøerne. Her er den voldsomme og barske natur, han søger - store fuglefjelde, masser af hav og lys, ensomheden, roen og uforstyrretheden.

På Mykines finder han de mægtige fuglefjelde med skrig af titusinder af søfugle, drønet langt nede fra havet, tågen der langsomt kommer snigende op igennem en ensomt beliggende dal, strandskadernes skrig der ekkoer mellem fjeldene - blæsten, kulden, ensomheden, mystikken og det skiftende lys, som er det, der vækker hans sanser og kommer til udtryk i malerierne.

Udover at være billedkunstner er Kurt Servé uddannet biolog og naturvejleder samt ophavsmand til flere bøger.

Lucia 2018

Er du glad for at synge og er mellem 5 og 18 år, så mangler vi netop dig i vort store ternekor. Det er 72. gang, at Odenses borgmester kan krone en Luciabrud. Det sker mandag, den 3. december 2018, kl. 19.00 i Odense Koncerthus.

I dagene efter kroningen bringer Lucia og ternekoret lyset ind på plejehjem, sygehus, loger, Borgernes Hus og Tarupcenteret.

Hvis du har lyst til at være end del af denne smukke tradition, skal du blot møde op i Teaterskolen Toppen, Slotsgade 18, 1. sal, 5000 Odense C fredag, den 2. november, kl. 16.00. Vi øver i alt 5 fredage fra kl. 16.00 til 17.00. Efterfølgende skal du meldes ind i vores lukkede Facebook-gruppe, hvor du kan finde alle informationer.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Julie Kielberg, mobil 2972 9836.

Foreningen NORDEN bliver 100 år i 2019

Foreningen NORDEN blev startet som en fredsbevægelse i Danmark, Sverige og Norge kort efter afslutningen af 1. verdenskrig.

I Danmark blev Foreningen NORDEN stiftet den 15. april 1919.

100-års jubilæet markedres både kulturelt og idépolitisk. i 100-året fremlægges et program om fremtidens nordiske arbejde.

På selve jubilæumsdagen, den 15. april 2019, vil der være en officiel fejring. Dette vil være en fællesnordisk manifestation.

Jubilæum i Tampere

7. september 2018 fejrer Foreningen NORDEN Tampere 75 års jubilæum.

I den anledning har formanden for Foreningen NORDEN Odense sendt en hilsen til formand Leena Lusa.

INVITATION TIL KAFFEMIK

PÅ 2. SAL I CAFÉ ALLU

Det Grønlandske Hus i Odense vil gerne invitere venner og bekendte til kaffemik på torsdag den 27. september kl. 16-18 i anledning af, at vores formand Benny Nybo, har bestredet formandsposten i 20 år. Samtidig vil der være mulighed for at sige tillykke med de 70 år.

Benny er udpeget af Odense Byråd og er en af initiativ­tagerne til Nordatlantisk Hus, idet han ønskede at grøn­lænderne i Odense kunne komme ned på Odense Havn, tæt på vandet.

Direktør Kirsten Mærsk

Direktør Det Grønlandske Hus i Odense