Finlands ambassadør i Danmark besøger Odense

I anledning af, at Finland har formandsskabet i EU i andet halvår 2019 får Europe Direct og Odense Biblioteker besøg af Finlands ambassadør i Danmark Vesa Vesara

onsdag den 4. september 2019 kl 16.00-17.30 på Hovedbiblioteket, Borgernes Hus, Østre Stationsvej 15, Odense C.

Ambassadøren vil fortælle om formandsskabets prioriteringer, og hvordan fin- nerne tænker dette udmøntet i praksis, herunder betydningen af et nordisk samarbejde herom.

Der er gratis adgang ved tilmelding, der kan ske ved at følge linket https://www.facebook.com/events/2462507843810418/

EU Direct i Odense påtænker iøvrigt en opfølgning i form af et bredere kulturelt arrangement om Finland senere i efteråret.

Folkeuniversitetet program efterår 2019

Opmærksomheden henledes på foredragsrækken Nordiske bestsellere

24.09.2019 kl. 18:15 - 20:00 Jón Kalman Stefánsson: Historien om Asta Jørgen Aabenhus, ekstern lektor ved Institut for kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

01.10.2019 kl. 18:15 - 20:00 Jan Kjærstad: Storefjeld Erik Svendsen, lektor i dansk, medier og litteratur, Institut for Kultur og Identitet (CUID), RUC og litteraturanmelder på Jyllands-Posten

08.10.2019 kl. 18:15 - 20:00 Vigdis Hjorth: Arv og miljø Erik Skyum-Nielsen, lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet

22.10.2019 kl. 18:15 - 20:00 Einar Már Guðmundsson: Pasfotos Mogens Davidsen, lektor i litteratur ved Syddansk Universitet

29.10.2019 kl. 18:15 - 20:00 Lars Saabye Christensen: Byens spor Ulrik Lehrmann, lektor i litteratur, Syddansk Universitet

05.11.2019 kl. 18:15 - 20:00 Linn Ullmann: De urolige Neal Ashley Conrad, mag. art og ph.d.

Sted: Borgernes Hus, Østre Stationsvej 15, Odense.

Se alt om tilmelding og pris på Folkeuniversitets hjemmeside https://fuodense.dk/odense/program/litteratur-film-musik-og-teater/nordiske-bestsellere-1921-015

oooOooo

Opmærksomheden henledes endvidere på foredraget Nordisk Mytologi v/Karen Bek-Pedersen

Hvad troede danskerne egentlig på, før hvide krist kom til Norden? Hvilke forestillinger havde man om verden, livet og døden? Og hvordan ved vi i dag noget om disse forestillinger? Hør om nordisk førkristen mytologi og om de religiøse trosforestillinger, der ligger bag myterne. Her kan du få et indblik i, hvilke kilder vi har til rådighed, og hvad disse kan fortælle os. Du får også et overblik over nogle af de bedst kendte figurer fra nordisk mytologi. Dagen vil desuden rokke lidt ved de populære forestillinger, vi har om for eksempel Odin, Thor og Freja, fordi disse forestillinger ikke svarer til, hvad den nyeste forskning i nordisk mytologi egentlig viser.

Sted: Syddansk Universitet, Campusvej 55, Odense.

Se alt om tilmelding og pris på Folkeuniversitets hjemmeside https://fuodense.dk/odense/program/religion-og-filosofi/nordisk-mytologi-1921-067