INVITATION TIL ÅBNING AF UDSTILLINGEN FØROYSKA LJÓSIÐ /DET FÆRØSKE LYS MED KUNSTNERNE ØSSUR MOHR & AMARIEL NORÐOY

Torsdag den 23. maj kl. 15.30 i Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, 5000 Odense C.

I forbindelse med Odense Havnekulturfestival 2019 sætter Nordatlantisk Hus i Odense fuldt fokus på Færøerne fra den 23 - 26. maj.

Det bliver fire dage med rig mulighed for at blive klogere på øriget i Atlanten.

Havnekulturfestivalen tyvstarter allerede torsdag den 23. maj med åbningen af udstillingen ,Føroyska ljósið / Det færøske lys, der åbnes af Jógvan Skorheim borgmester i Odenses venskabsby Klaksvík kl. 15.30, og modtagelsen af ikke mindre end 8. historiske, færøske sejlskibe kl. 18.00 foran Nordatlantisk Hus. Skibene besøger Odense for første gang i anledning af 100-året for det færøske flag Merkið og modtages med flag og taler af bl.a. rådmand Jane Jegind.

Se programmet for: Nordatlantisk Havnekulturfestival - med færøsk fortegn her: http://www.nordatlantiskhus.dk/media/2476/program-havnekulturfestival-2019-med-faeroesk-fortegn.pdf

Nordisk Aften: Smag, lyt og syng

I anledning af Foreningen Nordens 100-års jubilæum hylder Byens Højskole i Odense det nordiske samarbejde, den nordiske musiktradition og nordisk mad med en Nordisk Aften mandag, den 8. april 2019 kl. 18.30-21.00.

Se mere om arrangementet på Højskolens hjemmeside https://byenshojskole.dk

Bog om islandske forbindelser

I anledning af 100-året for Islands suverænitet blev der i oktober 2018 udgivet en bog om de islandske købmænd og andre med relation til Island, der har været brødre i Det Kongelige Kjøbenhavnske Skydeselskab og Danske Broderskab, idet de deltog i den monopolhandel, som eksisterede frem til ophævelsen i 1855.

Se mere på dette link:

INVITATION TIL RECEPTION OG FERNISERING TORSDAG DEN 24. JANUAR 2019, KL. 16 I NORDATLANTISK HUS, ODENSE

DEN ISLANDSKE SWEATER - Dens oprindelse, historie & design

Den islandske sweater har opnået klassikerstatus, selv om den også i en vis grad følger modetrends.

De fleste islændinge er så heldige, at de får mindst én ”lopapeysa” i deres levetid, som  tit er strikket af en, som står dem nær, og som gør livet bedre og lunere.

Udstillingenkommer ind på historien og traditionerne bag den klassiske sweater og er baseret på forskning af Ásdís Jóelsdóttir, lektor ved Islands Universitet.

Udstillingen er et samarbejdsprojekt mellem islandske museer.

Nordatlantisk Hus udstiller i samarbejde med Islands ambassade.

Udstillingsperioden er 24. januar til 15. marts, der er fri entré.

Luciaoptog 2018

I går, på Lucias dag - 13. december, var Lucia og ternerne på den sidste opgave i årets Luciafejring.

Vedlagt nogle stemningsbilleder fra optogene.

Odenses Lucia 2018

Efter kroningen i Odense Koncerthus 3. december 2018 bringer Luciabruden og ternerne i de kommende dage lyset ind på bl.a. OUH, byens plejecentre, Borgernes Hus og Tarup Center.

INVITATION TIL ÅBNING AF UDSTILLING

I NORDATLANTISK HUS

HØJT MOD NORD

Kurt Servé - Oliepastel

Gennem mange år er den fynske kunstner Kurt Servé fra Skårup draget mod nord, med kikkert og tegne-/malegrej, for at finde den storslåede, barske og uberørte natur. Rejserne har ført ham flere gange til Nordatlanten. Ikke mindst til Færøerne hvor han har været utallige gange.

Mykines - den yderste ø mod vest - er Kurt Servés favoritsted på Færøerne. Her er den voldsomme og barske natur, han søger - store fuglefjelde, masser af hav og lys, ensomheden, roen og uforstyrretheden.

På Mykines finder han de mægtige fuglefjelde med skrig af titusinder af søfugle, drønet langt nede fra havet, tågen der langsomt kommer snigende op igennem en ensomt beliggende dal, strandskadernes skrig der ekkoer mellem fjeldene - blæsten, kulden, ensomheden, mystikken og det skiftende lys, som er det, der vækker hans sanser og kommer til udtryk i malerierne.

Udover at være billedkunstner er Kurt Servé uddannet biolog og naturvejleder samt ophavsmand til flere bøger.

Lucia 2018

Er du glad for at synge og er mellem 5 og 18 år, så mangler vi netop dig i vort store ternekor. Det er 72. gang, at Odenses borgmester kan krone en Luciabrud. Det sker mandag, den 3. december 2018, kl. 19.00 i Odense Koncerthus.

I dagene efter kroningen bringer Lucia og ternekoret lyset ind på plejehjem, sygehus, loger, Borgernes Hus og Tarupcenteret.

Hvis du har lyst til at være end del af denne smukke tradition, skal du blot møde op i Teaterskolen Toppen, Slotsgade 18, 1. sal, 5000 Odense C fredag, den 2. november, kl. 16.00. Vi øver i alt 5 fredage fra kl. 16.00 til 17.00. Efterfølgende skal du meldes ind i vores lukkede Facebook-gruppe, hvor du kan finde alle informationer.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Julie Kielberg, mobil 2972 9836.

Foreningen NORDEN bliver 100 år i 2019

Foreningen NORDEN blev startet som en fredsbevægelse i Danmark, Sverige og Norge kort efter afslutningen af 1. verdenskrig.

I Danmark blev Foreningen NORDEN stiftet den 15. april 1919.

100-års jubilæet markedres både kulturelt og idépolitisk. i 100-året fremlægges et program om fremtidens nordiske arbejde.

På selve jubilæumsdagen, den 15. april 2019, vil der være en officiel fejring. Dette vil være en fællesnordisk manifestation.

Jubilæum i Tampere

7. september 2018 fejrer Foreningen NORDEN Tampere 75 års jubilæum.

I den anledning har formanden for Foreningen NORDEN Odense sendt en hilsen til formand Leena Lusa.

INVITATION TIL KAFFEMIK

PÅ 2. SAL I CAFÉ ALLU

Det Grønlandske Hus i Odense vil gerne invitere venner og bekendte til kaffemik på torsdag den 27. september kl. 16-18 i anledning af, at vores formand Benny Nybo, har bestredet formandsposten i 20 år. Samtidig vil der være mulighed for at sige tillykke med de 70 år.

Benny er udpeget af Odense Byråd og er en af initiativ­tagerne til Nordatlantisk Hus, idet han ønskede at grøn­lænderne i Odense kunne komme ned på Odense Havn, tæt på vandet.

Direktør Kirsten Mærsk

Direktør Det Grønlandske Hus i Odense