Julehilsen fra Foreningen NORDEN

Kære medlem af Foreningen NORDEN.

Nu nærmer 2019 sig og dermed Foreningen NORDENs 100 års jubilæumsår. Vi glæder os meget til at fejre vores forening i hele 2019 med masser af aktiviteter lokalt, på landsplan og nordisk.

Og så glæder det os at kunne meddele, at vi på selve jubilæumsdagen mandag den 15. april 2019 i samarbejde med Danmarks Radio holder jubilæumsgallakoncerten i DR's Koncertsal, hvor Foreningen NORDENs medlemmer får et helt særligt tilbud, som kan købes via nedenstående link

Vær opmærksom på, at du skal vælge priszone og derefter markere de pladser, du ønsker, inden du kan gå til indkøbskurven.

Priszone A - Medlemspris kr. 175 (normalpris kr. 350)

Priszone B - Medlemspris kr. 125 (normalpris kr. 250)

Priszone C - Medlemspris kr. 100 (normalpris kr. 200)

Priszone D - Medlemspris kr. 75 (normalpris kr. 150)

Alle priser er ekskl. gebyr.

Priserne er gældende i hele salgsperioden, men Foreningen NORDENs medlemmer har mulighed for at købe billetterne allerede nu, hvor andre må vente til efter nytår.

Årets julegaveide: Da man selv kan printe billetterne ud, er det endnu ikke for sent at give en julegave til familie og venner i form af billetter til gallashowet, som helt sikkert bliver årets stor nordiske oplevelse.

Gallaen vil blive transmitteret live på DR.

Foreningen NORDEN ønsker jer alle en rigtig glædelig jul og et godt, sjovt, spændende, iderigt, til tider utraditionelt jubilæumsår 2019.

Status gratis intromedlemskab

Foreningen NORDEN tilbyder i forbindelse med jubilæumsåret et gratis intromedlemskab for nye medlemmer, som så følges op af en hvervekampagne, der igangsættes 1. marts 2019.

Medlemmer, der melder sig ind efter 1. januar 2019, vil ikke blive opkrævet kontingent i 2019.

Der udarbejdes en hvervefolder, der er særligt rettet til kampagnen, hvor nye kontingentfrie medlemmer oplyser navn og adresse samt gerne mailadresse og telefonnummer. Kampagnen følges op på hjemmesider, sociale medier m.m.

Hvervefolderen vil være tilgængelig i forbindelse med kampagnestarten.

Status på ”Syng Norden Sammen”

En del af jubilæumsfejringen har særligt fokus på sang.

Foreningerne NORDEN inviterer i samarbejde med Aarhus Festuges projekt ”Stemmer Bygger Bro” til en kæmpe fællesnordisk fødselsdagssang under titlen “Syng Norden Sammen”. Op mod én million nordboere skal sammen synge tre nordiske sange: ”Kringsatt av fiender”, ”Vem kan segla förutan vind” og ”I skovens dybe stille ro”.

Fællessangen bliver en del af en stor nordisk korkoncert, hvor dygtige kor fra hele Norden optræder sammen og hver for sig i Aarhus.

Foreningen NORDEN arbejder med flere muligheder for at sende fællessangen ud i hele Norden på samme tid.

Det er planen, at der skal stilles storskærme op i større byer i alle de nordiske lande og selvstyrende områder, og derudover opfordrer Foreningen til, at folk samles på skoler, biblioteker, museer, pladser, eller hvor det ellers er muligt at samles om en skærm og synge med på fællessangen udsendt fra Aarhus.

Foreningen Nordens lokalafdelinger spiller en utrolig vigtig rolle for, at disse samlin-ger kan blive en realitet. Foreningen NORDEN, Odenseafdeling vil i de kommende måneder arbejde på at skabe rammerne for, hvor man kan mødes i Odense for at deltage i den måske største fællessang i Nordens Historie.

JUBILÆUMSÅR

Foreningen NORDEN har besluttet, at nye medlemmer er kontingentfri i jubilæumsåret.

Alle medlemmer af foreningen modtager NORDEN NU. Der udsendes et særskilt jubilæumsmagasin til alle medlemmer 3. april 2019.

En samlet historisk fremstilling af Foreningen NORDENs 100-årige virke er under udarbejdelse v/stadsarkivar Jørgen Thomsen, Odense.

Der henvises i øvrigt til folderen ”Foreningen NORDEN 100 år”. Som indgik som indstik i NORDEN NU nr. 3 i 2017.

Der er foreløbig fastlagt følgende jubilæumsaktiviteter med interesse for Odense-afdelingens medlemmer:

Jubilæumskonference i Landstingssalen, Christiansborg den 15. april 2019 fra kl. 13.00 til 15.00.

De nordiske statsministre drøfter FN’s 17 verdensmål med deltagelse af repræsentation fra FN.

Begrænset adgang. Nærmere information følger.

Gallaaften i DR’s Koncerthus den 15. april 2019 – ”Hurra for Norden”, med deltagelse af Foreningens protektor H.M. Dronning Margrethe.

Gallaforestilling i DR’s Koncertsal med direkte transmission på DR-K fra kl. 20.30 til kl. 22.00.

Information om mulighed for deltagelse af Foreningen NORDENs medlemmer følger.

1 million synger nordisk den 7. september 2019:  "Syng Norden Sammen".

Kor fra de fem nordiske lande og Grønland, Færøerne og Åland gennemfører alsang på samme tidspunkt i hele Norden, med deltagelse af lokale afdelinger.

Alsangen dirigeres via livestreaming af den samme dirigent fra et sted i Norden.

Program for Odense følger.

Norden på Fyn markerer 100 års jubilæet på Hindsgavl Slot i Middelfart, den 25. april 2019 fra kl. 17.00 til kl. 21.00.

Nordens Borg – Foreningen NORDEN på Hindsgavl Slot. Foredrag v/stadsarkivar Jørgen Thomsen, Odense.

Nordiske viser i Højskolesangbogen v/højskoleforstander Jacob Bonderup, Engelsholm Højskole, som fortæller og leder fællessang.

Der vil være et traktement i form af frugt, sandwichbolle, en vand eller øl til 85 kr.

Foreningen NORDEN, Odense, byder på dette traktement for medlemmer af lokalforeningen. Tilmelding sendes pr. mail til Jónbjørg Poulsen (jonbjoerg@youmail.dk) senest tirsdag, den 16. april.

Yderligere aktiviteter med relevans for Odense-afdelingen påføres løbende.